reklama

(Ne)pripravení na život

Ten či onen strávi v školských laviciach aj štvrtinu zo svojho života. A čím ďalej, tým viac, začíname mať pocit, že je to premrhaný čas.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ešte z detských čias si dobre pamätám na frázy niektorých ľudí... „Neuč sa, život ťa naučí.” Nemohla by byť škola školou života? Musíme presedieť roky v zariadeniach, kde nám do hláv tlčú fakty a stresujú nás nezmyselným hodnotením, výsledkom ktorého je choré porovnávanie, ktoré si prenášame do ďalšieho života?

ŽIVOT BEZ ZNÁMOK

Vo svojom okolí pozorujem rodičov, ktorí neváhajú svoje deti zastrašovať, len aby nebodaj nedoniesli domov známku horšiu ako je jednotka. Tieto a vlastne všetky deti sú už od útleho veku vystavované stresu a následnej frustrácii z neúspechu, či porovnávania. Kde sa podel záujem o motiváciu? Bola v školstve vôbec niekedy vôľa deti motivovať? Súčasný systém hodnotenia deti práve naopak demotivuje. Školáci postupne nadobúdajú presvedčenie, že systém hodnotenia, ktorý funguje v školskom prostredí, bude fungovať aj v reálnom živote. Opak je však pravdou. V živote žiadne objektívne hodnotenie nejestvuje. Ľudia mnohokrát pracujú v kolektívoch, kde sa na úkor poctivej práce a šikovnosti cení intrigánstvo, ľudská hlúposť a pretvárka. A tu sa karta obracia. Veľaváženými sa stávajú tí, ktorí školské časy považovali za nutné zlo a len nimi preplávali. Prichádza realita každodenného bytia a veľká frustrácia. Pracujete za tú istú, prípadne nižšiu mzdu, než tí, čo vybabrávali so systémom a vlastne to robia celý život. V živote sa neznámkuje a už vôbec sa nehodnotí objektívne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SPOLOČNOSŤ, KTORÁ OBERÁ ĽUDÍ O SNY A IDEÁLY

Nie je žiadnym tajomstvom, že mladí ľudia vstupujú do reálneho života s očakávaniami, snami a ideálmi. Aké veľké rozčarovanie však prichádza, ak dostaneme od života zopár dobre mierených faciek? Miera tohto rozčarovania je priamoúmerná tomu, nakoľko je vzdelávací systém vzdialený reálnemu životu. Čim viac sa školský systém vzďaľuje životným potrebám, tým viac podporuje hlbokú frustráciu mladých ľudí z (ne)možnosti využiť ťažko nazbierané vedomosti zo školy v reálnom živote. Ak sa k tomu pridruží vytriezvenie v podobe zistenia, že s poctivou prácou a vlastným názorom ďaleko nezájdete, ste na dobrej ceste k strate životných ideálov a snov. Je nutné uvedomiť si, že ak prestanú mladí ľudia snívať a namiesto toho sa budú utápať v životnej frustrácii, celá spoločnosť to môže rovno zabaliť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Dnešné školstvo neučí mladých ľudí vyjadriť svoj názor.
Dnešné školstvo neučí mladých ľudí vyjadriť svoj názor. 

PRAGMATIZMUS A POVINNOSŤ SEDIEŤ V ŠKOLE

Zostáva len veriť, že Mária Terézia to pri myšlienke zavedenia povinnej školskej dochádzky myslela dobre. Takisto by sme mali dúfať, že zákonodarcom ide o tej najlepší úmysel, keď zvažujú predĺženie povinnej školskej dochádzky na dvanásť rokov. Pretože, ak majú ľudia v školách presedieť štvrtinu, poniektorí tretinu svojho života bez potrebného pragmatizmu vo výučbe (učíme sa to, čo v živote skutočne potrebujeme), potom sa zákonom stanovovaná povinná školská dochádzka míňa očakávanému účinku.

Som teda za spoločnosť, kde ľudia nemusia vykrikovať, že život nás naučí... Som za spoločnosť, ktorá vyznáva školský systém, kde vyučovanie nie je odtrhnuté od života a neoberá mladých ľudí o sny a ideály.

Marián Šimkovič

Marián Šimkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Príliš vnímavá osoba (PVO). Môj život je jedna veľká analýza kohokoľvek a čohokoľvek. Vnemy, postrehy a závery... ;-) Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu